15 psychologische technieken die ik altijd gebruik om websites te verbeteren
Natuurlijk is elk bedrijf en product anders en is het telkens weer lastig om net die ene aanpassing te vinden die de conversie op een website verhoogt. Toch zijn er wel technieken die je op elke website kan toepassen. Ik heb er een paar onder elkaar gezet.
1. Affect Heuristic
“Hoe we beslissen hangt af van hoe we ons voelen”
2. Choice Paradox
“We willen niet te weinig, maar ook niet te veel keuzes”
3. Chunking
“We houden van kleine overzichtelijke stukjes informatie”
4. Dilution Effect
“We hebben minder vooroordelen als we de ander beter kennen”
5. Empathy gap
“We onderschatten de kracht van gevoelens en emotie”
6. Facial distraction
“We kijken het snelst naar gezichten”
7. Fitt’s Law
“We klikken sneller op dingen die dichtbij zijn en groot zijn”
8. Focusing effect
“We kunnen maar voor een paar dingen tegelijk aandacht hebben”
9. Front-Loading
“We krijgen graag de conclusie eerst”
10. Forer effect
“We nemen dingen snel persoonlijk”
11. Gaze cueing
“Als anderen ergens naar kijken, kijken we mee”
12. Gaze placement
“We zien alleen de dingen in ons blikveld”
13. Word-length effects
“We onthouden korte woorden beter”
14. Social Contagion
“Emoties zijn besmettelijk”
15. Visual cueing
“We volgen graag visuele aanwijzingen”
Meer over Mindweb
Mindweb is in 2016 opgericht door Robbert Huisman. Robbert is creatieve hands-on Internet Marketeer, met meer dan 10 jaar ervaring in het managen van grote online campagnes (> 1 miljoen bezoekers) en het optimaliseren van veel bezochte webpagina’s met gebruik van online persuasion. Robbert kent het optimalisatieproces van websites, mobiel en Social media na 12 jaar als zijn broekzak.