25 technieken om aandacht te krijgen en te houden

Mag ik even je aandacht?

25 technieken om aandacht te krijgen en te houden

Je wilt als bedrijf graag iets verkopen. Maar dat kan je pas doen als je eerst de aandacht hebt van je (potentiele) klant. En als je de aandacht hebt, moet je er ook nog voor zorgen dat je die aandacht vasthoudt totdat hij afrekent of een afspraak maakt. Ik heb 25 technieken op een rijtje gezet hoe je aandacht krijgt en vasthoudt.

(tip: kantel je telefoon om de tips goed te kunnen lezen)

Aandacht krijgen

1. Facial distraction


“We kijken het snelst naar gezichten”

Plaatjes van mensen zijn enorm handig om aandacht te trekken van je bezoekers. We kijken namelijk automatisch als eerste naar gezichten. Dat is heel logisch omdat we van nature direct willen zien met wie we te maken hebben. Is de persoon bekend? En daarom niet gevaarlijk? En hoe aantrekkelijk is de persoon. Gebruik je plaatjes (en dus de aandacht) wel op een slimme manier! Zet een klein stukje van je belangrijke boodschap dichtbij de persoon. Zo weet je zeker dat je bezoeker die tekst ook leest.


 

 


2. Bizarness effect


“We onthouden rare dingen beter”


 

 

3. Appeal to novelty


“We vinden nieuwe dingen beter”


We vinden nieuwe dingen beter


4. Attentional bias


“We besteden meer aandacht aan de dingen waar we al aan denken”


 

 

5. Anthropomorphism


“We vinden dingen en dieren die menselijke trekken hebben leuk”


 

We vinden dingen en dieren die menselijke trekken hebben leuk

6. Gaze placement


“We zien alleen de dingen in ons blikveld”


 We zien alleen de dingen in ons blikveld

 

 

7. Perceptual incongruence


“We kijken naar onverwachtse dingen”


 We kijken naar onverwachtse dingen

 

 

8. Von Restorff effect 


“We besteden automatisch aandacht aan dingen die totaal anders zijn”


We besteden automatisch aandacht aan dingen die totaal anders zijn

 

9. Visual cueing


“We volgen graag visuele aanwijzingen”


 We volgen graag visuele aanwijzingen

 

 

10. Zeigarnik effect


“We onthouden onafgemaakte- en onderbroken taken beter”


 

[/vc_column_text]

11. Empathy gap


“We onderschatten de kracht van gevoelens en emotie”


 

We onderschatten de kracht van gevoelens en emotie

12. Fear Appeal 


“We reageren op gevaar als het niet te veel of te weinig is”


 We reageren op gevaar als het niet te veel of te weinig is

 

13. Restraint bias


“We overschatten ons vermogen om verleiding te kunnen weerstaan”


14. Reference Pricing


“We houden van prijsverlagingen en kortingen”


 

 

 

15. Sexual Instinct


“We besteden instinctief aandacht aan elke vorm van sexualiteit”


 We besteden instinctief aandacht aan elke vorm van sexualiteit

 

 Lees verder hoe je aandacht kan houden >


Meer over Mindweb

Mindweb is in 2016 opgericht door Robbert Huisman. Robbert is creatieve hands-on Internet Marketeer, met meer dan 10 jaar ervaring in het managen van grote online campagnes (> 1 miljoen bezoekers) en het optimaliseren van veel bezochte webpagina’s met gebruik van online persuasion. Robbert kent het optimalisatieproces van websites, mobiel en Social media na 12 jaar als zijn broekzak.

Help door te delen