De 10 beste websites om je zonvakantie te boeken. Bespaar tijd en ergernis!
Wil je binnenkort een reis boeken? Dan ben je aan het juiste adres! Ik heb de beste vakantiewebsites voor je op een rijtje gezet. Zo bespaar je veel tijd en ergernis.
Waar heb ik naar gezocht?
- Vertrekdatum:15 februari. Retour op 25 februari
- Luchthaven:Schiphol
- Reisgezelschap:2 volwassenen, 2 kinderen en een baby
- Bestemming:1 van de canarische eilanden
Op zoek naar de beste deal
Je gaat een reis boeken! Jippie! Je pakt een wijntje en wat lekkers om eens lekker een avondje, met je voeten op de bank en laptop op schoot door allerlei exotische bestemmingen te klikken. Je weet het zeker! Jij gaat vanavond nog de ideale reis vinden! Dat betekent:
- Schitterende locatie
- Dicht bij het strand
- Mooi zwembad
- En natuurlijk voor een bodemprijs
De reisbranche ligt toch overal op z’n gat? Dat moet geen probleem zijn. Vol goede moed typ je jouw droom bestemming in, om de jacht te openen. Je grinnikt nog even in jezelf, denkend aan al die sukkels die de eerste de beste reis boeken die ze tegenkomen. Nee….zo makkelijk komen ze niet van je af! Die beste deal moet jij als google-koning met een beetje moeite makkelijk kunnen vinden al moet je het hele internet er voor afstruinen.
En dan, na een aantal uurtjes… Komt het moment…Je bent lost. He, deze website had ik al gehad en waar had ik nou die lage prijs gezien?
De toppers en de floppers
Je besluit om een hulplijn in te zetten en googlet op de top 10 beste vakantiewebsites. Er moet toch ergens een lijst zijn waar de toppers van de floppers worden gescheiden? Al snel ben je op pagina 6 van de zoekresulaten en als expert weet je dat het geen goed teken is als je in de krochten van de google-zoekresultaten verdwaald bent geraakt. Dat is het moment waarop je besluit om het serieus aan te pakken. Je opent Excel en besluit om alle websites, reizen, prijzen en faciliteiten eens grondig naast elkaar te zetten.
Dit kost meer tijd dan gedacht
Als de herhaling van Pauw inmiddels is afgelopen realiseer je je dat dit toch meer tijd gaat kosten dan je dacht. Gefrustreerd van verkeerde zoekresultaten, vanaf-prijzen die bij het boeken ineens veel hoger blijken te zijn en aanbiedingen die op het allerlaatste moment zijn uitverkocht, houd je jezelf in toom en leg je je laptop met een kleine plof naast je op de bank.
Je besluit om toch nog een paar uurtjes te gaan slapen en om morgenavond de draad weer op te pakken. Je bent immers de google koning en zo’n titel brengt natuurlijk een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. En he, wie wil er nou geen excuus om nog een avondje met een wijntje op de bank door te brengen?
Komt het bekend voor? Mij wel!
Daarom besloot ik om met mijn kennis van website optimalisatie jouw hulplijn te maken die ik tot in de krochten van Google had gezocht, maar niet had gevonden.
Wat maakt een goede website?
Een goede converterende website (bijv. een website waar veel bezoekers iets kopen) voldoet aan een aantal criteria. De drie die ik getest heb zie je links hiernaast. Maar een website moet natuurlijk ook werken, en hij moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dus je moet hem ook op je telefoon en je tablet kunnen bekijken.
Voor elk van de 3 criteria heb ik de website een cijfer gegeven, van 1 tot 10. De website met het hoogste gemiddelde van de 3 is de nummer 1 en zo verder. Websites die niet openden vielen sowieso af. De websites zijn alleen getest op een desktop. Dus niet op mobiel of tablet. (ik ga er vanuit dat je zulke klussen het liefst op een groot scherm doet, ik in ieder geval wel)
- Gebruiksvriendelijkheid (Usability)
Kan ik mijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid bereiken?
Bijvoorbeeld: Hoe goed kan ik zoeken. Staat alles op de juiste plek. Kan ik alles vinden? Hoe eenvoudig is de website te gebruiken? Werkt alles zoals ik denk dat het werkt? Is het overzichtelijk? - Gebruikerservaring (UX)
Word ik blij van de site? Wat is mijn ervaring?
Bijvoorbeeld: Is er voldoende informatie om een goede keuze te maken? Ziet de website er mooi uit? Zie ik mooie foto’s? Krijg ik een relevant resultaat? Krijg ik wat beloofd wordt? Wordt ik verrast? Staat er niet te veel tekst? - Overtuiging (Online persuasion)Gebruikt de website technieken om mij te overtuigen
Bijvoorbeeld: Zorgt de website ervoor dat ik een reis wil boeken? Vertrouw ik de website? Overtuigt de website dat ik een juiste keuze maak? Overtuigen eerdere gasten dat het een goed hotel is? Krijg ik zin in de vakantie? Is de website persoonlijk?
Goed om te weten
Je hebt verschillende vakantiewebsites. Websites van een aanbieder (zoals Corendon, Tui, Neckermann etc) En je hebt vakantievergelijkers. Websites die een overzicht geven van de reizen van verschillende aanbieders. Ik heb ze allemaal meegenomen, want uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe goed je een reis kan boeken.
10Corendon
Corendon
Hoe meer informatie hoe beter. Dat lijken ze bij Corendon gedacht te hebben. Fijn! Al wordt het wel allemaal met kleine letters en een rits aan kleuren en iconen bij elkaar gezet. Het begin is er. Nu nog proberen het overzichtelijk te maken zodat bezoekers het makkelijk tot zich kunnen nemen
Gebruiksvriendelijkheid: 7
- Uitgebreide zoekfunctie
- Exact aantal dagen niet op te geven
- Veel (ongeordende) informatie
Gebruikerservaring: 6
- Vliegt vaak niet op zaterdag
- Druk, vermoeiend
- Kleine plaatjes, weinig sfeer
Overtuiging: 6
- Veel beoordelingen
- Garanties in beeld
- Onpersoonlijk
9Onlinevakantiegids.nl
Onlinevakantiegids.nl
Als je net bij Corendon bent geweest, dan ervaar je hier rust. Voor je gevoel iets te veel rust. Mis ik niet belangrijke informatie? De homepage ziet er wat amateuristisch uit, maar naarmate je verder komt wordt het beter.
Gebruiksvriendelijkheid: 7
- UItgebreide zoekfunctie
- Exact aantal dagen niet op te geven
- Sommige belangrijke info mist
Gebruikerservaring: 6
- Ruim aanbod
- Rust, overzichtelijk
- Grotere, maar amateurische foto’s
Overtuiging: 6,5
- Duidelijke beoordelingen
- 3 keer reisbureau van het jaar
- Onpersoonlijk
8Lavidatravel
Lavidatravel
Lavidatravel heet je welkom op de homepage met een aantal mooie grote foto’s. Kijk daar houden we van! Kom je meteen in de stemming. De zalmroze kleur wordt goed gebruikt om de belangrijkste zaken te benadrukken. Een zoekfunctie met een origineel design nodigt ons uit om meteen te gaan zoeken en nadat we gezien hebben dat de site goede ratings en reviews krijgt, gaan we met een gerust hart verder. Helaas bleek het helaas aan het eind bij het boeken regelmatig fout te gaan. Reizen bleken uiteindelijk niet beschikbaar of definitieve prijzen konden niet worden opgehaald. Zonder deze slechte gebruikerservaring had Laditravel een paar plaatsjes hoger gestaan.
Gebruiksvriendelijkheid: 6
- Uitgebreide zoekfunctie
- Sorteren op laagste prijs werkt niet goed
- Website voelt natuurlijk aan
Gebruikerservaring: 7
- Heeft goede sfeer
- Overzichtelijk
- Een reis boeken regelmatig niet mogelijk
Overtuiging: 7,5
- Komt professioneel en betrouwbaar over
- Veel reviews en ratings over lavida
- Foto’s maken de website persoonlijker
7Prijsvrij
Prijsvrij
Bij binnenkomst op de homepage lijkt het meer op een kermis dan op een vakantiesite. De vele kleuren en de smalle website maakt het enorm druk. Als je verder gaat onstaat er langzaam een gevoel van tevredenheid. Een reis zoeken en boeken werkt zoals je dat verwacht. De prijzen kloppen, de datums kloppen etc en dat is uiteindelijk waar je voor gekomen bent. Helaas bleek een behoorlijk gedeelte van de getoonde reizen bij het boeken te zijn uitverkocht. Waarom staan die er dan nog tussen?
Gebruiksvriendelijkheid: 7,5
- UItgebreide zoekfunctie
- Website werkt snel en efficient
- Kleine knoppen, kleine letters
Gebruikerservaring: 6
- Druk, door felle kleuren en kleine letters
- Kleine amateuristische foto’s
- Reis regelmatig uitverkocht
Overtuiging: 7,5
- Komt goedkoop over
- Veel reviews en ratings over Prijsvrij
- Bekend van tv. Dan moet het wel goed zijn
6World ticket center
World ticket center
WTC houdt het rustig om z’n homepage. Niet te veel poespas. Als je een reis wilt boeken, dan moet je zoeken. Dus zetten we een grote zoekbalk in beeld. Het is een beetje een mix tussen KLM en Google. Niks mis mee. Er zijn slechtere sites om mee vergeleken te worden. Wel jammer van de slider onderaan die de rust verstoort. Bij WTC beloven ze je meteen dat een reis zo geregeld is, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. In combinatie met de wetenschap dat het de NR. 1 van Nederland is, zit het vertrouwen wel goed. En dat maken ze ook waar. Op een paar dingen na is het allemaal prima in orde. En dat is jammer anders had een top 3 notering er zeker in gezeten. Als bezoeker word je niet persoonlijk aangesproken en wordt er te weinig sfeer gecreëerd rond je vakantie en het hotel/appartement dat je wilt gaan boeken. Dus even snel een goede copywriter inhuren en wat mooie plaatjes scoren en het komt helemaal goed.
Gebruiksvriendelijkheid: 7
- Prettige zoekfunctie
- Overzichtelijk
- Lekkere grote buttons
Gebruikerservaring: 7
- Oogt fris en rustig
- Prijs bleek lager dan de vanaf-prijs
- Uitstraling hotel/appartement kan beter
Overtuiging: 7,5
- Komt professioneel over
- Nr 1 van NL!
- Tekst blijft aan de onpersoonlijke kant
5D-reizen
D-reizen
Als je de homepage van D-reizen opent, krijg je het oude gevoel terug dat je had als je vroeger een reisbureau binnen wandelde. De posters die destijds aan de muur hingen zijn gedigitaliseerd en op de website geplakt.
Je wordt meteen doodgegooid met een aantal logo’s en dat is niet zonder reden. Logo’s werken altijd. Zelfs als je weet waarom ze er staan.. Goed dus.
Het felle oranje trekt je meteen naar de zoekfunctie. Zo willen we het hebben. Dat is immers het doel waarvoor we zijn gekomen.
Ouderwetse lastminute aanbiedingen met dikke vette prijzen, om het zo aantrekkelijk mogelijk te laten lijken, doen ons bijna van gedachte veranderen, maar we blijven bij onze eerdere gekozen bestemming.
Gebruiksvriendelijkheid: 8
- Zeer goede zoekfunctie
- Alles goed vindbaar
- Overzichtelijk
Gebruikerservaring: 6
- Oogt wat saai en zakelijk
- Groot aanbod
- Veel informatie
Overtuiging: 7
- Komt over als een vertrouwd reisbureau
- Waarom is het het meest klantgerichte bedrijf?
- Hier en daar een persoonlijke benadering
4Eliza was here
Eliza was here
Het is meteen duidelijk. Eliza pakt het anders aan dan alle andere reisorganisaties. En om dat kracht bij te zetten, zetten ze het ook nog maar even groot in beeld. Het handgeschreven lettertype en de persoonlijke benadering van de bezoeker zorgt meteen voor een vertrouwd gevoel. Achter deze site zitten gewone mensen en geen machine. En ze willen samen met jou op zoek naar de ideale reis. De iconen en buttons zijn lekker groot en vet, waardoor de website fris overkomt. Het is daardoor meteen duidelijk wat belangrijk is en niet.
Gebruiksvriendelijkheid: 7
- Prettige zoekfunctie
- Overzichtelijk
- Lekkere grote buttons
Gebruikerservaring: 7
- Oogt fris en rustig
- Je krijgt zin in vakantie
- Soms net iets te artistiek
Overtuiging: 8
- Persoonlijke benadering
- Leuke info over het hotel/appartement
- Prijs te klein in beeld
3Travelbird
Travelbird
Dat is schrikken. Een website van een vakantiewebsite met een hero image en zonder zoekfunctie in beeld. Ben ik nou per ongeluk bij Airbnb of Uber terechtgekomen? Mooi is het zeker, maar wel gedurfd. Als vakantiezoekjunkie wil ik immers zonder te veel scrollen en zoeken zo snel mogelijk een zo lang mogelijke lijst met aanbiedingen voor m’n neus hebben. Bij Travelbird gaat het anders. Vakantie is een ervaring, een belevenis en zo is de website ook ingericht. Ik weet het zeker. Hier hebben ze stijl! Een website gemaakt door een aantal hippe mensen waar ik graag bij wil horen. Geen schreeuwerige kleuren en grote uitroeptekens. Terug naar de kern. Vakantie is juist geen stress en geen gedoe.
Gebruiksvriendelijkheid: 7,5
- Zoeken naar de zoekfunctie
- Overzichtelijk
- Lekkere grote buttons
Gebruikerservaring: 8
- Visueel pareltje
- Je krijgt echt zin in vakantie
- Beperkt aanbod
Overtuiging: 7
- Afteller op de homepage
- Zulke mooie foto’s, het moet wel goed zijn
- Persoonlijk
2Suntip
Suntip
De nummers 1 en 2 lijken heel veel op elkaar. Het lijkt alsof de websites uit dezelfde koker komen. Hoe dan ook…. het is een goeie koker.
Hier hebben ze door dat ronde hoeken in een design makkelijker overkomen en minder energie kosten. Zo houd je de energie over om daadwerkelijk te boeken. Want geloof me. Een vakantie online boeken voor veel geld kost ons onbewust veel energie. Met lekkere vrolijke kleuren en mooie plaatjes krijg je al helemaal zin in de vakantie.
Gebruiksvriendelijkheid: 7,5
- Zoeken en klikken gaat vanzelf
- Werkt zoals het hoort te werken
- Vette opvallende buttons
Gebruikerservaring: 7,5
- Vrolijke kleuren
- Mooie plaatjes
- De juiste informatie op het juiste moment
Overtuiging: 8
- Ook deze website heeft natuurlijk een prijs gewonnen
- Persoonlijk. Hier heeft een medewerker ook een naam.
- Overtuigende tekst: “Vakantie? Ik zou het doen”
1Vakantiediscounter
Vakantiediscounter
De website van Vakantiesdiscounter beleef je als een stripboek. Ontspannend, niet te ingewikkeld en je wordt er blij van. En dat komt niet alleen door de cartoons en de felle kleuren. Wat heerlijk als je direct je bestemming kan aanklikken zonder een dropdownmenu. De awards, reviews en garanties vliegen je om je oren. Ja hier weten ze hoe ze het vertrouwen van de bezoeker moeten winnen. Het lijkt een beetje too much, maar geloof me dat het werkt. De lekkere dikke buttons en grote plaatjes laten je klikken zonder dat je het door hebt. Nadat alle informatie in hapklare brokken is verorberd heb je een reis geboekt voordat je het door hebt.
Gebruiksvriendelijkheid: 7,5
- Klik en zoek, heerlijk
- Lekkere dikke buttons en prijzen
- Veel informatie op een leuke manier
Gebruikerservaring: 7,5
- Lekkere grote plaatjes
- Vakantie is leuk!
- Het gaat vanzelf
Overtuiging: 8,5
- Veel zekerheden
- Ik word blij, dus koop ik meer
- Grote aanbod wordt in beeld gebracht
Meer over Mindweb
Ontevreden met je website of wat hij oplevert? Vraag je je af waarom het bij andere bedrijven en websites wel lukt en hoe ze dat doen? Met Mindweb haal je de kennis en de technieken in huis die grote succesvolle websites gebruiken. Met meer dan 14 jaar ervaring in het managen van grote websites, online campagnes en het optimaliseren van veel bezochte webpagina’s zorgen we voor meer rendement uit jouw bezoekers.
