“Ook al lijken we heel slim. Eigenlijk kunnen we maar 1 ding tegelijk”
Focusing effect
- Houd het scherm zo leeg mogelijk
- Gebruik zo min mogelijk tekst
- Zorg dat alles wat op de pagina staat een reden heeft en haal de rest weg
Categorie
“We doen soms gewoon wat anderen doen”
Kameleon effect
- Wil je de behoefte vergroten? Toon dan een plaatje van iemand die het al doet…
Categorie
“We besteden automatisch aandacht aan dingen die volledig anders zijn”
Von Restorff effect
- Geef je button een opvallende kleur
- Doe iets anders dan je concurrent
- Geef belangrijke linkjes een andere kleur
Categorie
“We houden van dingen die 100% zeker zijn”
Ambiguity aversion
- Geef garanties!
- Vertel wat er gebeurt als iemand ergens op klikt
Categorie
“We houden van structuur en overzicht”
Chunking
- Zet alles van 1 onderwerp bij elkaar
- Gebruik niet te veel kleuren
- Gebruik niet te veel tekst
- Deel je producten op in overzichtelijke rijtjes
Categorie
“Hoe meer we geïnvesteerd hebben, hoe waardevoller we het vinden”
Ikea effect
- Laat bezoekers zelf het product maken of ontwerpen
- Laat bezoekers meehelpen om het product te verbeteren
Categorie
“We hechten meer waarde aan dingen die schaars zijn”
Scarcity
- Laat zien dat er nog maar weinig voorraad is
- Laat zien dat veel mensen het willen hebben
Categorie
“We kijken automatisch in de richting waar anderen naar kijken”
Gaze cueing
- Laat de persoon kijken naar de dingen die belangrijk zijn
- Laat de persoon bij voorkeur naar rechts kijken. (in de leesrichting)
Categorie
“We volgen graag visuele aanwijzingen”
Visual cueing
- Gebruik pijlen, en andere visualisaties om klanten naar het belangrijkste stuk van je website te laten kijken
- Gebruik pijlen, en andere visualisaties om klanten erop te wijzen dat er nog meer onderaan de pagina staat
Categorie
“We denken te vaak dat anderen doorhebben wat we doen en denken”
Spotlight effect
- Mensen zien zichzelf als het middelpunt. Laat zien in je communicatie dat je ze ziet, verwelkom ze. Maak teksten persoonlijk
Categorie
“We doen of geloven dingen omdat anderen hetzelfde doen of geloven”
Bandwagon effect
- Laat zien hoeveel mensen het product gekocht hebben, bekeken hebben, aangeraden hebben etc
- Laat zien dat anderen iets kunnen. (bijv iets aanvragen) De kans is dan groter dat je bezoeker het ook doet
Categorie
“We hebben soms een duwtje in de juiste richting nodig”
Nudging
- Gebruik subtiele aanwijzingen (bijv microcopy) om mensen de juiste kant op te duwen
Categorie
“We maken onze herinneringen mooier dan ze werkelijk waren”
Rosy retrospection
- Gebruik beelden en herinneringen uit het verleden. Je bezoekers zullen er meer aandacht aan besteden
- Gebruik beelden en herinneringen uit het verleden om bezoekers in een goed humeur te brengen