Het Mindweb model. Van theorie naar praktijk.
M
Veel grote succesvolle websites gebruiken technieken uit de psychologie om het rendement van hun website te verhogen. Er zijn honderden technieken beschikbaar.
Wanneer gebruik je welke techniek?
Er zijn wel 1000 verbeteringen die je kan toepassen op een website. Sommige gebruik je altijd. Andere gebruik je heel specifiek voor een bepaalde doelgroep.
Aandacht krijgen en aandacht houden
Op je website wil je een verhaal vertellen. Wie je bent, wat je verkoopt en wat je product oplevert. Je wilt dat bezoekers zoveel mogelijk van dat verhaal meekrijgen. Daarom moet je zorgen dat je de aandacht van je bezoeker krijgt en houdt.
Aandacht krijgen
Als eerste moet je de aandacht krijgen van je bezoeker voor de juiste dingen. Wil je iets aandacht geven, dan maak je het groot. Zet je het op een belangrijke plek en geef je het een opvallende kleur. Of je laat het bewegen.
Aandacht houden
Om aandacht te houden, zorg je dat het makkelijk is, duidelijk, overzichtelijk, in een logisch volgorde etc. Gebruiksvriendelijkheid en de gebruikerservaring is heel belangrijk. Als dat in orde is, kan je je product ook pas echt verkopen.


Elke techniek zorgt voor een bepaalde gedragsverandering.
De ene techniek zorgt er bijvoorbeeld voor dat je informatie makkelijker te verwerken maakt (bijv. Cognitive Evaluation Theory).
Onbewust beoordelen we eerst een taak of we het kunnen en hoe makkelijk het is om te doen. Ziet je website er ingewikkeld uit? Goede kans dat veel bezoekers weggaan, voordat ze ooit begonnen zijn
Lees meer over de kernwaarden
M

Zorg dat bezoekers jouw product:
- Zien
- Kennen
- Beter vinden dan de concurrent
- En het natuurlijk willen hebben
Behoefte
Als mensen je product/merk niet zien of niet kennen, dan kunnen ze het ook niet kopen. Het kan ook zijn dat ze het product van de concurrent beter vinden of de kwaliteit of uiterlijk van het product slecht vinden. Of ze hebben gewoon geen behoefte om het te kopen.
Voorbeeld technieken
- Affect HeuristicAnthropomorphism
- Appeal to NoveltyAttentional Bias
- Availability HeuristicVon Restorff effect
- Bizarreness EffectCommitment Bias
- Facial DistractionContrast Effect

Zorg dat bezoekers jouw product:
- Nu willen kopen
- Noodzakelijk vinden
Urgentie
Soms stellen mensen het aankopen van een product uit. Er is dan niet voldoende urgentie om het nu te kopen. Dat kan zijn omdat het misschien later goedkoper wordt, dat het saai of ingewikkeld is. Bijvoorbeeld bankzaken of je pensioen.
Voorbeeld technieken
- Awareness AlertsEmphasis Framing
- Equivalence FramingHyperbolic Discounting
- Limited Numbers (Scarcity)Loss Aversion
- Present Focus BiasReminding Triggers
- Zeigarnik Effect

Zorg dat bezoekers jouw product:
- Snel kunnen vinden op je website
- Snel kunnen bestellen
- Snel in huis hebben
- Sneller hebben dan de concurrent
Tijd
Mensen willen een product altijd zo snel mogelijk hebben. Duurt het te lang of moeten ze er te veel moeite voor doen, dan haken ze af. Zeker als het bij de concurrent sneller of makkelijker gaat. Er zijn allerlei technieken om bezoekers snel te laten kiezen en het product te laten aanvragen.
Voorbeeld technieken
- Center-Stage EffectNeed for Meaning
- Equivalence FramingAnchoring & Adjustments
- Focusing EffectFluency Heuristic
- Front-LoadingLess-is-better Effect
- Choise ParadoxChunking

Zorg dat bezoekers jouw product:
- Zo makkelijk mogelijk kunnen kopen
- Makkelijk kunnen vergelijken
Makkelijk
Zodra het lijkt of iets ingewikkeld wordt, haken mensen af. Zorg er dus altijd voor dat het makkelijk lijkt en dat het makkelijk is om het product te kopen. Er zijn meerdere technieken om het opnemen en verwerken van informatie makkelijker te maken.
Voorbeeld technieken
- Choice ParadoxChunking
- Ego DepletionWord-length Effect
- Verbatim EffectThe Law of Least Effort
- The Law of DistractionStorytelling
- Status Quo BiasSelf-efficacy (Competence)

Zorg dat bezoekers zien:
- Dat anderen het product gebruiken
- Dat anderen het product goed vinden
Erkenning
Veel dingen die we doen, doen we om erkenning te krijgen van anderen. Waarschijnlijk meer dan je denkt. Loop ik wel in de juiste kleren? Heb ik een respectabele baan? Zie mij nou met die nieuwe coole gadget! Als je bang bent dat je omgeving het afkeurt, zal je een product minder snel kopen. Het is dus belangrijk om te laten zien dat anderen jouw product ook kochten of gebruiken. Er zijn meerdere technieken om dat te doen.
Voorbeeld technieken
- Forer Effect/Barnum EffectHalo Effect
- Ingroup BiasBuffer Effect of Social Support
- Bandwagon Effect/Social ProofCheerleader Effect
- Conjunction FallacyCountry of Origin Effect
- Domestic Country BiasIdentifiable Victim Effect

Zorg dat bezoekers vinden dat:
- Ze waar krijgen voor hun geld
- Jouw product meer waarde heeft dan de concurrent
Waarde
We kopen iets als we waar krijgen voor ons geld. De prijs, wat het je kost, moet dus in verhouding staan met wat het oplevert.
Er zijn allerlei technieken om producten meer waarde te geven.
Voorbeeld technieken
- Reference pricingPrice Partitioning
- Perceptual Contrast EffectPayment Consolidation
- Mental AccountingLimited Numbers (Scarcity)
- Free-effect/ReciprocityCommitment Bias
- Confirmation BiasDecoy Effect

Zorg dat bezoekers :
- Jouw product vertrouwen
- Jouw merk vertrouwen
- Jouw website vertrouwen
Vertrouwen
Voordat bezoekers iets bij je kopen, moeten ze jou, je website en je product vertrouwen.
Er zijn veel technieken om het vertrouwen van bezoekers te vergroten.
Voorbeeld technieken
- Ambiguity AversionAttachment Style
- AuthorityAutonomy
- Backfire EffectBandwagon Effect
- Social ProofBase Rate Neglect
- Before-after EffectBenjamin Franklin Effect

Zorg dat bezoekers :
- Weten waar je voor staat
- Je sympathiek vinden
- Fan zijn van je product
- Fan zijn van je merk
Gunnen
Als je merk of je product geliefd is, dan zal je meer verkopen. Apple en Nike zijn voorbeelden van bedrijven die hier in uitblinken.
Er zijn verschillende technieken om te zorgen dat bezoekers je sympathiek vinden.
Voorbeeld technieken
- AnthropomorphismAttentional bias
- Benjamin Franklin EffectConfirmation Bias
- Humor EffectFree-effect/Reciprocity
- Bizarreness EffectIdentifiable Victim Effect
- Ikea Effect/Labor-love EffectPeak–end Rule