Zo werk ik
Voor mij is jouw website een cadeautje. Ik vind een website ‘lezen’ leuk. Welke technieken zijn er gebruikt? Wat gaat er goed en kan beter? Komen de cijfers overeen met mijn analyse?
Contact
Visueel advies
Ik werk mijn advies visueel uit
Ik schrijf geen dikke adviesrapporten. Mensen kunnen namelijk veel beter kijken dan lezen. Kijken doen we al 500 miljoen jaar. Lezen pas 5000 jaar. Daarom kost het minder energie.
De uitdaging ligt in de praktijk
Advies geven over hoe het daadwerkelijk op de website moet komen is veel moeilijker dan alleen advies geven aan welke regels de optimalisatie zou moeten voldoen. Ik heb gemerkt dat mijn klanten met een concrete uitwerking veel beter geholpen zijn. Al geef ik natuurlijk wel een onderbouwing van mijn keuzes.
18 jaar ervaring
Met 18 jaar ervaring heb ik voor de meeste optimalisaties direct een concrete uitwerking klaar in mijn hoofd. Alleen een geschreven advies geven, is dan niet efficiënt.
Contact
200+ technieken
Technieken, regels & conventies
Ik gebruik 200+ technieken, onderbouwd door theorie, om te zorgen dat je website ‘werkt’ zoals ons brein het wil. Een goede website houdt rekenen hoe mensen denken, hoe ze beslissen, waar ze naar kijken, wat ze fijn vinden en juist niet.
Optimaliseren is hard werken
Een goed converterende website doet 1000 dingen goed, niet een paar. Bedrijven die voor langere tijd hun website optimaliseren zijn succesvoller dan bedrijven die het niet doen. Vaak zal je meerdere varianten moeten proberen voordat je succes hebt. Het is namelijk vooraf moeilijk om te voorspellen waardoor bezoekers getriggerd worden. Is dat de kwaliteit, de prijs, de kenmerken, de levertijd of toch iets anders?
Jij bent net zo belangrijk
Ik kan advies geven over de vorm. Hoe je het doet. Maar hoe beter jij je bezoeker kent, hoe beter ik weet wat ze belangrijk vinden en waardoor ze getriggerd worden.
Contact
Samen aan de slag
Stap 1: Kennismaken
Voordat we kunnen beginnen, moeten we natuurlijk weten of we bij elkaar passen. Ook is niet iedere website ‘klaar’ voor optimalisatie. Het design moet namelijk voldoende mogelijkheden hebben. En als je te weinig bezoekers hebt, raad ik aan om dat eerst te veranderen.
Stap 2: Website analyse
Nu begint het echte werk. Ik duik diep in je website, van de lay-out en de navigatie tot de content en de gebruikerservaring. Ik kijk naar wat werkt en wat niet, en probeer te begrijpen hoe bezoekers zich op de site gedragen. Ik lees en bekijk letterlijk de hele website. Uit ervaring weet ik namelijk dat juist op de mindere belangrijke pagina’s de beste content staat.
Stap 3: Concurrentie analyse
Ik wil ook weten wat je concurrenten doen. Ik analyseer hun websites om kansen en sterke punten te herkennen. Hieruit haal ik waardevolle inzichten om jouw website te verbeteren.
Stap 4: Data analyse
Data is de sleutel tot succes. Ik verzamel en analyseer gegevens over het gedrag van de bezoekers op je website. Hieruit haal ik drempels en knelpunten. En ik kan beter prioriteren als ik weet op welke pagina de meeste bezoekers zijn.
Stap 5: Prioriteren
Met de verzamelde gegevens stel ik een prioriteitenlijst op. Wat moet als eerste aangepakt worden en wat kan even wachten? De prioriteit baseer ik op 1. Aantal bezoekers dat de content ziet 2. De verwachte opbrengst van een verandering 3. Hoeveel werk het is om te veranderen.
Stap 6: Keuzes maken
Nu is het tijd om keuzes te maken. Welke optimalisaties gaan we uitwerken en welke laten we nog even rusten? Ik raad aan om het stapje voor stapje te doen. Bij elke aanpassing leer je, zodat je de volgende aanpassing weer beter kan uitwerken.
Contact
Stap 7: Verbeteringen uitwerken
Ik werk voorstellen altijd visueel uit, zodat de aanpassing 1 op 1 overgenomen kan worden op de website. Ik ben geen designer. In sommige gevallen is er een designer nodig. De tekst pas ik ook aan. Ik ken de regels om teksten te verbeteren, dus ik kom een heel eind. Ik heb veel ervaring met goeie tekstschrijver, maar ik weet ook dat het een vak apart is. Wil je over je hele website teksten verbeteren, dan raad ik aan om een tekstschrijver in te huren.
Stap 8: A/B testen/doorvoeren
Als het kan en nodig is, test je de aanpassingen eerst. Sommige aanpassingen zijn niet nodig. Denk aan het korter maken van tekst, een testimonials toevoegen, het toevoegen van logo’s van je klanten. Ik test voornamelijk de aanpassingen waarvan ik denk dat het een verbetering is, maar waarvan ik het niet zeker weet.
Soms is a/b testen niet mogelijk. Een test moet een significant verschil in conversie aantonen. Dat is pure wiskunde. En de rekensom kan alleen gedaan worden als je voldoende conversies hebt. De regel is ongeveer 500 conversie in 2 weken, maar dat ligt in de praktijk nog wel wat genuanceerder. Ik kan je dat uitleggen.
Stap 9: Analyseren
Als de a/b test klaar is, dan analyseer ik de resultaten. Ook als de aanpassing niet significant is, dat hij dat op sommige onderdelen wel zijn. Daarnaast leer je ook van niet significante testen. Als je niet kan a/b testen, dan doe ik een 0-meting en een 1-meting. Ik vergelijk dan de data voor en na de aanpassing.